De afsluiting van de Utrechtse binnenstad tijdens de Grand Départ van de Tour de France op 4 juli heeft geleid tot een duidelijk meetbare vermindering van de hoeveelheid stikstofdioxide in de lucht met name op drukke wegen en kruispunten. Dat blijkt uit metingen door het KNMI in het kader van een fietsmeetexperiment. De resultaten zijn op 19 oktober gepresenteerd tijdens de workshop ”Meten op stadsniveau”.
Op die workshop bij het KNMI in De Bilt zijn de nieuwste ontwikkelingen besproken op het gebied van meten en meetnetwerken in de stad. Doel van de workshop was het bijeenbrengen van wetenschappers die zich bezig houden met het ontwikkelen van lichtgewicht sensoren die in staat zijn vervuilende gassen te meten, zoals stikstofdioxide (NO2). NO2 is één van de belangrijkste luchtvervuilende gassen in Nederland, maar het is ook belangrijk voor klimaatverandering omdat het ozon vormt, een belangrijk broeikasgas.
Unieke metingen op de fiets tijdens Grand Départ
De interesse van het KNMI in lichtgewicht sensoren heeft alles te maken met de verwachte lancering van het TROPOMI satelliet instrument medio 2016. Het KNMI heeft de leiding over deze internationale “milieu- en klimaatsatelliet”, die met unieke hoge ruimtelijk resolutie van 7x7 km broeikasgassen en vervuiling gaat meten over de hele wereld. Daarmee kan TROPOMI informatie over luchtkwaliteit op stads- of zelfs wijkniveau leveren. Met het fietsexperiment kunnen variaties in luchtkwaliteit op nog kleinere schaal in kaart worden gebracht. Door die gegevens te combineren met de satellietmetingen kunnen de gegevens van TROPOMI ten volle benut worden.
Dit voorjaar stelde het KNMI een innovatiebeurs beschikbaar voor het fietsmeetexperiment met een mobiel lichtgewicht meetinstrument waarmee op straatniveau naast de hoeveelheid NO2 ook weergegevens worden gemeten. Het meetinstrument dat voor de metingen op de fiets is gebruikt is ontwikkeld door het KNMI. Medewerkers van het KNMI en studenten van het Utrechtse University College fietsten in juni en begin juli met die meetstations door Utrecht. Ook tijdens de Grand Départ van de Tour de France zijn de Utrechtse binnenstad metingen verricht. De tourstart was een ideale gelegenheid om te meten wat de lokale effecten van het verkeer zijn op NO2. De binnenstad van Utrecht was toen immers vrijwel geheel afgesloten.
Aan het eind van de winter bereikt het Arctische zee-ijs zijn jaarlijkse maximum. Dit jaar gebeur...
16 april 2025 - Klimaatbericht2024 was het warmste jaar in Europa sinds het begin van de metingen. We hebben de langste hittego...
15 april 2025 - KlimaatberichtZondag lopen duizenden mensen de Rotterdam Marathon. Ik ook. Weer of geen weer. Lopers beweren va...
11 april 2025 - KlimaatberichtMaart was uitzonderlijk zonnig en zacht en er viel nauwelijks regen. Op maar liefst zes dagen lie...
09 april 2025 - Klimaatbericht