Nieuwsbericht

Meer regen meten in steden

05 januari 2017

Veel bebouwing, veel asfalt en weinig groen zorgen ervoor dat extreme regen in de stad voor meer wateroverlast zorgt dan in buitengebieden. Het regenwater kan niet snel genoeg wegstromen naar de bodem zodat het op straat blijft staan en rioleringen vollopen. Om deze weerimpact in kaart te brengen zijn kleinschalige regenmetingen in de steden nodig.

De regenmeters van het KNMI staan allemaal in buitengebieden om aan de internationale eisen te voldoen. De metingen mogen namelijk niet beïnvloed worden door de omgeving. Met de neerslagradar kunnen wel regenhoeveelheden boven een stad ook in kaart worden gebracht maar deze zijn grofmazig. Voor een nauwkeurige analyse zijn metingen vanaf de grond ook belangrijk.

Mensen met een eigen weerstation thuis kunnen een goede aanvulling zijn op onze officiële regenmetingen om de regenval in steden preciezer te analyseren. Via het crowdsourcingproject WOW-NL van het KNMI, maar ook via andere platforms op internet, kunnen deze particuliere metingen gebruikt worden voor stadsklimaatonderzoek.
Uit een vergelijking tussen een aantal particuliere weerstations en een officiële KNMI-regenmeter blijkt dat in een gecontroleerde testomgeving de kwaliteit van de metingen redelijk goed is. Maar op de online platformen blijken de data echter van lagere kwaliteit. Dat kan komen door fouten in de opstelling (beschutte regenmeters), onregelmatige meetintervallen, tijdfouten of mindere stabiliteit van het netwerk, waardoor gegevens verloren gaan.

Wanneer de data-transfer naar de platformen stabieler is en metingen minder gestoord worden door omgevingsfactoren kunnen deze regenmetingen een toevoeging zijn op het KNMI-meetnet. Hiermee komt er meer inzicht in hoeveelheid en variatie neerslag op kleine schaal in steden.

© Tineke Dijkstra
Regenmeters vergelijken. De blauwe lijn is de KNMI-neerslagradar, de gele een officiële KNMI-regenmeter (zie inzetfoto), lijnen N1-N3 drie verschillende thuisweerstations en lijnen W2 en W3 diezelfde neerslagdata maar dan via een online platform.

Recente nieuws- en klimaatberichten

  1. Hoe dragen vliegtuigstrepen bij aan de opwarming van de aarde?

    Vliegtuigen stoten CO2 uit en dragen daarmee bij aan de opwarming van het klimaat. Een minder bek...

    26 maart 2025 - Klimaatbericht
  2. Verbeterde windmetingen op Schiphol

    Een nieuw instrument op Schiphol moet de wind veel nauwkeuriger en ruimtelijker gaan meten. Daarm...

    24 maart 2025 - Nieuwsbericht
  3. Early Warning Centres wereldwijd

    De opwarming van de aarde zorgt voor steeds meer extreem weer. Tien jaar geleden is wereldwijd ge...

    21 maart 2025 - Nieuwsbericht
  4. Blauwe luchten vijf jaar na de corona-lockdown

    Tijdens het corona-voorjaar van 2020 maakten we melding van zeer blauwe luchten. Deze week waren ...

    21 maart 2025 - Klimaatbericht
Toon alle nieuws- en klimaatberichten