Voor elke instantie die een groot publiek wil bereiken is de opkomst van grootschalige sociale media zoals Facebook een mixed blessing. Sociale media kunnen bijdragen aan het bereiken van grote groepen mensen, mede door toedoen van de gebruikers zelf, die vaak actief bijdragen aan het verspreiden van berichten. Daar tegenover staat dat social media het publiek in staat stellen om met tegenboodschappen te komen en om berichten van instanties te voorzien van soms negatief commentaar. Voor een organisatie als KNMI, met als belangrijke taak het informeren en waarschuwen van het publiek voor korte- en lange termijn risico's rondom weer en klimaat, vormen social media daarmee een belangrijke maar ook lastige omgeving.
Peter Kerkhof gaat in deze lezing in op de mogelijkheden om als kennisinstelling binnen social media over weer- en klimaat te communiceren. Hij geeft voorbeelden van bedrijven die al grootschalig aanwezig binnen social media, en bespreekt onderzoek naar de effecten voor organisaties die actief zijn binnen social media. Aan de hand van social media data laat hij de verschillen in de dynamiek rondom communicatie over weer versus klimaat zien.
Dept. Communication Science
EDUCATION
Juni 1997 PhD in Social Psychology, Vrije Universiteit Amsterdam. Dissertation: Linking
media content to political opinions: A study on trade union members’ opinions
on the welfare state. Promotor: Prof. dr. B. Klandermans.
Augustus 1990 Master in (Social) Psychology, Vrije Universiteit Amsterdam.
PROFESSIONAL EXPERIENCE
2014 - Full Professor in Social Media, Department of Communication Science, Vrije
Universiteit Amsterdam
2010 - 2014 Special Chair (bijzonder hoogleraar) in Content Marketing, Department of
Communication Science, University of Amsterdam
2008 - 2014 Associate Professor Department of Communication Science, Vrije Universiteit
Amsterdam
2003 - 2007 Assistant Professor, Department of Communication Science
2000 - 2003 Assistant Professor, Department of Political Science and Public Administration,
Vrije Universiteit Amsterdam.
1996 - 2000 Post-doc researcher /project coordinator, Department of Social Psychology, Vrije
Universiteit Amsterdam.
1992 - 1996 PhD-student, Department of Social Psychology, Vrije Universiteit Amsterdam.
KEY /RECENT PUBLICATIONS
Hermsen, S., Moons, J., Kerkhof, P., Wiekens, C., & De Groot, M. (2017). Determinants for sustained use
of an activity tracker: Observational study. JMIR mHealth and uHealth, 5(10), e164.
http://doi.org/10.2196/mhealth.7311
Hermsen, S., Frost, J., Renes, R.J. & Kerkhof, P. (2016). Using feedback from persuasive technologies to
disrupt and change habitual behavior: a review of current literature. Computers in Human
Behavior, 57, 61-74.
Ketelaar, P., Willemse, L., Sleven, L. & Kerkhof, P. (2015). The good, the bad and the expert: How
consumer expertise affects review valence effects on purchase intentions in online product
reviews. Journal of Computer-Mediated Communication, 20(6), 649-666.
Dijkmans, C., Kerkhof, P., Buyukcan-Tetik, A. & Beukeboom, C. (2015). Online conversation and
corporate reputation: A two-wave longitudinal study on the effects of social media exposure to a
highly interactive company. Journal of Computer-Mediated Communication, 20(6), 632-648.
Beukeboom, C. J., Kerkhof, P. & de Vries, M. (2015). Does a virtual like cause actual liking? How
following a brand’s Facebook updates enhances brand evaluations and purchase intention. Journal
of Interactive Marketing, 32, 26-36.
Dijkmans, C., Kerkhof, P., & Beukeboom, C. (2015). A stage to engage: Social media use and corporate
reputation. Tourism Management, 47, 58-67.
ADMINISTRATIVE POSITIONS (VRIJE UNIVERSITEIT AMSTERDAM)
2010 - Department chair Communication Science
2007 - 2010 Director of Education, Member Faculty Board, Faculty of Social Sciences
2004 - 2007 Chair Department of Communication Science
2003 - 2007 Program director bachelor and master program Communication Science