Nieuwsbericht

Kanaalvaart grootste luchtballon door KNMI begeleid

15 mei 2002

Donderdag 25 april 2002 is 's werelds grootste heteluchtballon onder meteorologische begeleiding van het KNMI het Kanaal overgevaren. Het is de A3-Ballon uit het Gelderse Harfsen. 's Ochtends om 8.10 Ned. tijd zijn de ballonvaarders met parachutisten en cameraploeg van Willibrord Frequin vanuit Paddockwood vertrokken; dit ligt net ten zuidoosten van Londen. Met een westenwind voeren zij naar de Belgische kust, waar de parachutisten vanaf ca 3 km hoogte gedropt zijn.

's Middags om 14:15 uur was de ballon door kapotte transponders genoodzaakt bij Gent te landen. Transponders zijn nodig om voor de verkeersleiding zichtbaar te zijn. Daarmee hebben ze hun doel om het Kanaal over te varen gehaald. Het zou leuk geweest zijn ook de Nederlandse kust gehaald te hebben, helaas is dat niet gelukt. Op moment van vertrek uit Paddockwood was dat overigens al duidelijk, omdat de wind noordwestelijk was. Een paar dagen daarvoor, toen het besluit genomen werd af te reizen naar Engeland, behoorde dit nog wel tot de mogelijkheden. De modellen berekenden toen een meer gekrompen (westen)wind voor 25 april. Om deze unieke overtocht te kunnen maken, had het team goede weercondities nodig: weinig wind bij de start, een westelijke wind op de Noordzee en geen thermiek en wederom weinig wind bij de landing. Verder mocht er niet al te veel bewolking en neerslag zijn. De maandag voor de dag van vertrek werd door KNMI-luchtvaartmeteorologen voorzien dat donderdag het weer aan alle noodzakelijke voorwaarden zou voldoen om de vaart te kunnen maken, en is op dit advies het team naar Engeland afgereisd. De verwachte west tot noordwestenwestenwindheeft deze overtocht uiteindelijk mogelijk gemaakt. Er is hierbij gebruik gemaakt van het zgn. trajectoriƫnmodel, dat de baan van een luchtdeeltje berekent.
Het weer speelt een nog belangrijkere rol dan bij gebruikelijke ballonvaarten, gezien de afmetingen van de ballon, die een hoogte heeft van een flat met ruim twintig verdiepingen.

Luchtvaartmeteorologische dienstverlening, waaraan hoge kwaliteitseisen worden gesteld, is een taak van het KNMI. Behalve grote luchtvaartmaatschappijen worden ook zweefvliegers, ballonvaarders en kleinere vliegtuigen voorzien van actuele weerberichten en weerrapporten.

Route Channel Flight donderdag 25 april 2002 (UTC-tijd is twee uur vroeger dan lokale Nederlandse tijd)

Recente nieuws- en klimaatberichten

  1. Early Warning Podcast - vervolg op succesvolle KNMI-podcastserie

    Het klimaat verandert en dat merken we bijna iedere dag. Het KNMI is de afgelopen jaren veranderd...

    22 juli 2024 - Nieuwsbericht
  2. 200 jaar geleden is het broeikaseffect ontdekt

    Hoera, het broeikaseffect is tweehonderd jaar oud! Of in ieder geval de eerste beschrijving ervan...

    17 juli 2024 - Klimaatbericht
  3. Satellietinstrument OMI al 20 jaar in de ruimte

    Vandaag, 15 juli is het precies 20 jaar geleden dat de Aura-satelliet werd gelanceerd, met daar a...

    15 juli 2024 - Nieuwsbericht
  4. Satelliet EarthCARE doet eerste succesvolle stralingsmetingen

    Met indrukwekkend veel detail heeft satelliet EarthCARE zijn eerste metingen verricht van de hoev...

    12 juli 2024 - Klimaatbericht
Toon alle nieuws- en klimaatberichten