Nieuwsbericht

Koninklijke Luchtmacht en KNMI intensiveren samenwerking

30 mei 2013

De Koninklijke Luchtmacht heeft op 27 mei in het Militaire Luchtvaart Museum in Soesterberg een overeenkomst voor verdergaande samenwerking afgesloten met het KNMI.

De overeenkomst voorziet in verdere samenwerking bij calamiteiten zoals extreem weer, bij beheer en onderhoud van infrastructuur waaronder het netwerk van meetstations en het gebruik van wederzijdse onderzoeks- en opleidingscapaciteit.

Commandant Luchtstrijdkrachten luitenant-generaal Alexander Schnitger en KNMI-hoofddirecteur Frits Brouwer hebben op 27 mei de overeenkomst, opgezet in lijn met de nieuwe wet op de Meteorologie en Seismologie getekend in het Militaire Luchtvaart Museum in Soesterberg.
Aansluitend namen zij de eerste exemplaren van het boek ‘Geen laag te hoog’ van auteur Jacques Bartels in ontvangst. De voorloper van de Koninklijke Luchtmacht, de ‘Luchtvaartafdeeling’, en het KNMI vervullen de hoofdrol in het boek van Bartels, dat gaat over wetenschappelijke missies in IJsland begin jaren dertig. In tegenstelling tot de latere uitzendingen van de luchtmacht had de IJslandse missie geen militair of humanitair, maar een puur wetenschappelijk karakter.

Mede dankzij de zogenoemde hoogweervluchten kon het KNMI preciezere weersverwachtingen opstellen. De gegevens van de hogere luchtlagen waren essentieel voor de luchtvaartmeteorologie, die vanaf de jaren twintig in opkomst was.

Pioniersgeest
‘Geen laag te hoog’ is doordrenkt met de pioniersgeest van het Nederlandse luchtwapen in die tijd. Snijdende poolwinden en slechte zuurstofvoorzieningen teisterden de Nederlandse vliegers die voor hun metingen in open cockpits naar extreme hoogten vlogen.
De KNMI-hoofddirecteur en meteoroloog dr. H.G. Cannegieter (1879-1964) kwam in 1930 op het idee om voor het verkennen van de hogere luchtlagen in het poolgebied militaire vliegtuigen in te zetten. Het KNMI en de Luchvaartafdeling LVA hadden al, eerst incidenteel en vanaf 1917 structureel, een samenwerkingsverband voor het maken van weervluchten.

Op 2 september 1932 kozen twee Fokkers D.VII van de Luchtvaartafdeling vanaf een hobbelig weilandje bij Reykjavik op IJsland het luchtruim. De eerste uitzending van de Nederlandse luchtmacht was een feit.

Onder vaak zeer zware weersomstandigheden verrichtte het Detachement IJsland zijn taak. Deze bestond uit het een jaar lang maken van hoogtevluchten tot soms wel 7000 meter om zo meteorologische gegevens te vergaren.

De voorloper van de Koninklijke Luchtmacht, de ‘Luchtvaartafdeeling’, en het KNMI vervullen de hoofdrol in Geen Laag te hoog van Jacques Bartels over wetenschappelijke missies in IJsland begin jaren dertig
De voorloper van de Koninklijke Luchtmacht, de ‘Luchtvaartafdeeling’, en het KNMI vervullen de hoofdrol in Geen Laag te hoog van Jacques Bartels over wetenschappelijke missies in IJsland begin jaren dertig
Balloncommandant Cannegieter liet begin vorige eeuw bij Loosduinen en Soesterberg reusachtige vliegers op met zelfregistrerende meetinstrumenten en legde daarmee de basis voor de luchtvaartmeteorologie (foto: KNMI)
Balloncommandant Cannegieter liet begin vorige eeuw bij Loosduinen en Soesterberg reusachtige vliegers op met zelfregistrerende meetinstrumenten en legde daarmee de basis voor de luchtvaartmeteorologie (foto: KNMI)
Commandant Luchtstrijdkrachten luitenant-generaal Alexander Schnitger en KNMI-hoofddirecteur Frits Brouwer onderteken de samenwerkingsovereenkomst van de Koninklijke Luchtmacht en het KNMI (foto: Ministerie van Defensie)
Commandant Luchtstrijdkrachten luitenant-generaal Alexander Schnitger en KNMI-hoofddirecteur Frits Brouwer onderteken de samenwerkingsovereenkomst van de Koninklijke Luchtmacht en het KNMI (foto: Ministerie van Defensie)

Recente nieuws- en klimaatberichten

  1. Storm Conall

    Storm Conall bereikt woensdag 27 november Nederland. We verwachten woensdagavond in het noorden v...

    26 november 2024 - Nieuwsbericht
  2. Op hoeveel opwarming stevenen we af?

    Op dit moment nadert de klimaatconferentie COP29 in Azerbeidzjan zijn einde. Hoe staat het met de...

    22 november 2024 - Klimaatbericht
  3. Nieuw automatisch weerstation in Horst

    In het Limburgse Horst is een nieuw automatisch weerstation geïnstalleerd door het KNMI. De verwa...

    20 november 2024 - Nieuwsbericht
  4. Hoe dicht zitten we al bij 1,5 graden opwarming?

    2024 wordt vrijwel zeker het warmste jaar ooit gemeten. Waar we vorig jaar nog net onder de 1,5 g...

    19 november 2024 - Klimaatbericht
Toon alle nieuws- en klimaatberichten