In de wind kan het een stuk kouder aanvoelen dan uit de wind. Dit verschijnsel staat ook wel bekend als 'windchill' of gevoelstemperatuur. Bij een gevoelstemperatuur van -15 graden of lager kunnen we een waarschuwing uitgeven.
Kans op onderkoeling bij lange tijd in de kou zijn
Kans op het bevriezen van de blote huid bij een paar uur onbeschermd in de kou zijn. Dit is te merken door witte puntjes op de huid.
Kans op moeilijker werken met de handen bij een paar uur onbeschermd in de kou zijn. Dit kan voor ongelukken zorgen bij mensen die met hun handen werken.
Bedek de huid en draag genoeg (lagen) kleding als u naar buiten gaat
Bij bevriezen van de huid: verwarm de huid zo snel mogelijk
Blijf zoveel mogelijk uit de wind
Eet voldoende
Denk eraan dat de combinatie van alcohol en kou gevaarlijk kan zijn
Volg weerberichten en waarschuwingen via KNMI.nl en de KNMI-app
Kans op schade zoals het bevriezen van buitenkranen en waterleidingen in niet verwarmde ruimtes
Sluit buitenkranen en waterleidingen in niet verwarmde ruimtes af
Kans op het vastvriezen van autodeuren, ijs op de autoruiten en problemen met het starten van auto's
Maak uw auto klaar voor de winter: wissel de banden, controleer de accu en de motorolie
Grote kans op onderkoeling bij lange tijd in de kou zijn
Kans op het bevriezen van de blote huid al binnen één uur onbeschermd in de kou zijn. Dit is te merken door witte puntjes op de huid.
Kans op moeilijker werken met de handen bij één uur onbeschermd in de kou zijn. Dit kan voor ongelukken zorgen bij mensen die met hun handen werken.
Ga zo min mogelijk naar buiten
Bedek de huid en draag genoeg (lagen) kleding als u naar buiten gaat
Bij bevriezen van de huid: verwarm de huid zo snel mogelijk
Blijf zoveel mogelijk uit de wind
Eet voldoende en drink warme dranken
Denk eraan dat de combinatie van alcohol en kou gevaarlijk kan zijn
Let extra op huisdieren
Volg weerberichten en waarschuwingen via KNMI.nl, de KNMI-app en onze social media kanalen
Kans op schade zoals het bevriezen van buitenkranen en waterleidingen in niet verwarmde ruimtes
Sluit buitenkranen en waterleidingen in niet verwarmde ruimtes af
Kans op het vastvriezen van autodeuren, ijs op de autoruiten en problemen met het starten van auto's
Kans op vertragingen op de weg en van treinen door vorstschade
Maak uw auto klaar voor de winter: wissel de banden, controleer de accu en de motorolie
Ga goed voorbereid op reis: doe warme kleding aan, zorg voor een opgeladen telefoon en neem een deken of slaapzak mee
Bekijk voor vertrek de actuele situatie. Kijk op een van de vele reisplanners voor de trein, tram of de bus. Volg het advies van Rijkswaterstaat voor de snelwegen op rwsverkeersinfo.nl
Grote kans op onderkoeling. Hierdoor kunt u bewusteloos raken
Kans op het bevriezen van de blote huid bij enkele minuten onbeschermd in de kou zijn. Dit is te merken door witte puntjes op de huid
Kans op moeilijker werken met de handen bij enkele minuten onbeschermd in de kou zijn. Dit kan voor ongelukken zorgen bij mensen die met hun handen werken
Ga alleen naar buiten als dat echt nodig is
Bedek de huid en draag genoeg (lagen) kleding als u naar buiten gaat
Bij bevriezen van de huid: verwarm de huid zo snel mogelijk
Blijf zoveel mogelijk uit de wind
Eet voldoende en drink warme dranken
Denk eraan dat de combinatie van alcohol en kou gevaarlijk kan zijn
Let extra op huisdieren
Volg weerberichten en waarschuwingen via KNMI.nl, de KNMI-app en onze social media kanalen
Grote kans op schade zoals het bevriezen van buitenkranen en waterleidingen in niet verwarmde ruimtes
Er kunnen grote problemen zijn om iedereen van energie te voorzien. Daardoor kan bijvoorbeeld de elektriciteit uitvallen.
Sluit buitenkranen en waterleidingen in niet verwarmde ruimtes af
Grote kans op het vastvriezen van autodeuren, ijs op de autoruiten en problemen met het starten van auto's
Grote kans op vertragingen op de weg en van treinen door vorstschade
Maak uw auto klaar voor de winter: wissel de banden, controleer de accu en de motorolie
Ga goed voorbereid op reis: doe warme kleding aan, zorg voor een opgeladen telefoon en neem een deken of slaapzak mee
Bekijk voor vertrek de actuele situatie. Kijk op een van de vele reisplanners voor de trein, tram of de bus.
Soms kan Rijkswaterstaat melden niet de weg op te gaan
Warmteverlies drukken we uit in een gevoelswaarde van de temperatuur: de gevoelstemperatuur. Het verschil tussen de gemeten luchttemperatuur en de gevoelstemperatuur is een maat voor extra warmteverlies.
Het KNMI maakt gebruik van een in Canada ontwikkelde formule, de JAG/TI methode. Ook de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en IJsland hanteren deze formule. Deze wetenschappelijk onderbouwde methode (Joint Action Group on Weather Indices) is gebaseerd op het warmtetransport van het lichaam naar de huid. De JAG/TI index staat dichter bij de menselijke ervaring van warmteverlies dan andere methodes. Verschillende instellingen in ons land die te maken hebben met gezondheidsadviezen en weerbedrijven maken gebruik van de hierbij behorende tabel voor de gevoelstemperatuur.
De vermelde gevoelstemperatuur geldt voor een gezond, volwassen en wandelend persoon van gemiddelde lengte. De gevoelstemperatuur wordt berekend uit een combinatie van de luchttemperatuur en de gemiddelde windsnelheid.
De zon speelt geen rol in de berekeningsmethode. Maar bij zonnig weer voelt het minder koud aan dan de berekende gevoelstemperatuur doet vermoeden. Ook wanneer je met de wind in de rug wandelt, voelt het minder koud aan.
Het begrip gevoelstemperatuur is niet van toepassing op levenloze objecten zoals machines, gewassen, het antivries in de auto of kwik. We kunnen de gevoelstemperatuur dan ook niet meten met een thermometer. Wel heeft de wind invloed op de snelheid waarmee afkoeling optreedt. Daarom bevriezen waterleidingen en verwarmingselementen sneller als het bij vorst ook hard waait.
Extreme doordringende kou met in De Bilt gedurende minstens een uur gevoelstemperaturen onder de -25 graden komt eens in de 33 jaar voor. Dit is gebaseerd op een halve eeuw gegevens. Eens in de twee jaar zakt de gevoelstemperatuur onder de -20 graden.