Dat het Arctische zee-ijs vanwege de sterke opwarming steeds verder wegsmelt, werd in het klimaatbericht van vorige week uitgelegd. Toch is nu het grootste probleem niet het steeds kleiner wordende oppervlak, maar het dunner worden van het zee-ijs. In de toekomst gaat echter ijsterugtrekking een grotere rol spelen, waardoor de opwarming steeds sneller gaat.
Zee-ijs staat in contact met milde atmosfeer, maar ook met relatief warm oceaanwater, waardoor het van alle kanten kan afsmelten: van de zijkant, van boven, en van onderen. Zowel observaties als klimaatmodellen laten zien dat het dunner worden van zee-ijs momenteel veel belangrijker is dan de terugtrekking. Preciezer gezegd: het volumeverlies van Arctisch zee-ijs wordt anno 2018 voor ongeveer 80 procent bepaald door het dunner worden van het zee-ijs, en slechts voor 20 procent doordat het ijs zich terugtrekt.
Voor het maken van de beste schattingen van toekomstige veranderingen in het klimaat hebben we klimaatmodellen nodig. Het KNMI speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van een nauwkeurig mondiaal klimaatmodel (EC-Earth) waarmee we kunnen bestuderen welke gevolgen Arctische veranderingen met zich meebrengen. De modelresultaten laten zien dat zee-ijsterugtrekking in de toekomst een steeds belangrijker rol gaat spelen in het volumeverlies van Arctisch zee-ijs (figuur 1). Omdat dit de opwarming van het noordpoolgebied relatief sterk doet toenemen (vergeleken met het dunner worden), is de verwachting dat de temperaturen in het Arctische gebied steeds sneller stijgen.
De huidige opwarming van het noordpoolgebied wordt nog enigszins in toom gehouden doordat het zee-ijs vooral dunner wordt. Omdat het slinken van het zee-ijsoppervlak in de toekomst een steeds belangrijker rol zal gaan spelen, is de verwachting dat de Arctische opwarming steeds sneller gaat.
In Myanmar is om 7:20 uur Nederlandse tijd (12:50 uur lokale tijd) een zware aardbeving opgetrede...
28 maart 2025 - NieuwsberichtUitbarstingen op de zon kunnen grote effecten hebben op onze vitale infrastructuur. Om deze reden...
27 maart 2025 - NieuwsberichtVliegtuigen stoten CO2 uit en dragen daarmee bij aan de opwarming van het klimaat. Een minder bek...
26 maart 2025 - KlimaatberichtEen nieuw instrument op Schiphol moet de wind veel nauwkeuriger en ruimtelijker gaan meten. Daarm...
24 maart 2025 - Nieuwsbericht