Met ingang van dit winterseizoen gaat het ministerie van Verkeer en Waterstaat via Rijkswaterstaat (Verkeerscentrum Nederland - VCNL) en het KNMI, het publiek efficiƫnter informeren als er zeer slecht weer op komst is.
Het gaat om weersomstandigheden die voor het wegverkeer grote problemen kunnen opleveren. Een voorbeeld is de grote overlast die vorig jaar 25 november op de wegen ontstond door hevige sneeuwval.
Doel is vooral de weggebruiker tijdig en volledig te informeren en daarmee de verkeersveiligheid onder barre weersomstandigheden verder te verbeteren. Hiermee kan een ontwrichting van het verkeer – met alle gevolgen vandien - zoveel mogelijk worden voorkomen. KNMI en Rijkswaterstaat werken hierin samen, ieder vanuit hun eigen expertise en verantwoordelijkheid. In plaats van twee aparte waarschuwingen (één betreffende het weer en één betreffende het verkeer) wordt in het vervolg gezamenlijk een zogeheten “voorwaarschuwing voor weer en verkeer” afgegeven. Zet het slechte weer door, dan kan dit leiden tot een gecombineerd weer- en verkeeralarm.
Informatie over een uitstaande voorwaarschuwing of weer-/verkeeralarm is dan zowel op de homepage van het KNMI, als ook op de VenW site vanAnaarBeter.nl te zien. Daarnaast is kunt u informatie opvragen op het publieksnummer van Rijkswaterstaat, 0800-8002, en diens site. Voor internetsites is een banner ontwikkeld, die verwijst naar vanAnaarBeter.nl, waar alle informatie op te vinden is.
Wij adviseren u u eerst op de hoogte te stellen van de uitstaande waarschuwingen voor weer en verkeer voor u de weg op gaat.
Bij naderend slecht weer overleggen KNMI en VCNL over de gevolgen voor het wegverkeer. Als die er zijn, volgt 12 tot 24 uur van te voren een voorwaarschuwing waarmee het publiek wordt geattendeerd op het komende slechte weer. Zet het barre weer door, dan volgt een echt weer- en verkeeralarm. Deze waarschuwing wordt uitgegeven 0 tot 12 uur voordat het extreme weer wordt verwacht. Naar verwachting zijn er per jaar ongeveer zeven voorwaarschuwingen die omgezet worden in gemiddeld vijf weer- en verkeeralarmen. Mocht het slechte weer te lokaal van aard zijn of worden, dan wordt de voorwaarschuwing niet omgezet in een alarm.
Vorig jaar 25 november stonden automobilisten urenlang vast in de file vanwege hevige sneeuwval. De filezwaarte (lengte maal duur van de files) van die dag alléén al was verantwoordelijk voor ongeveer drie procent van de totale filezwaarte over het gehele jaar 2005. Om dit soort situaties te voorkomen, wordt voortaan ruim van te voren een weer- en verkeeralarm afgegeven.
De klimaatstreepjescode waar we elk jaar een streep voor de gemiddelde temperatuur in De Bilt van...
08 januari 2025 - KlimaatberichtIn China is er om 02:05 uur Nederlandse tijd (09:05 uur lokale tijd) een aardbeving met een magni...
07 januari 2025 - NieuwsberichtHet KNMI heeft een aantal verplichte publieke taken, zoals het opstellen van een algemeen weerber...
07 januari 2025 - NieuwsberichtTerwijl in Nederland de sneeuwval afneemt, is dat in het hoge Noorden juist andersom: daar valt d...
06 januari 2025 - Klimaatbericht