Sinds de oprichting in 1854 worden scheepsmeteorologische waarnemingen afkomstig van zowel de Nederlandse koopvaardij als de Marine, voor bewerking op het KNMI ontvangen. Na een controleslag worden de waarnemingen toegevoegd aan de internationale klimaat database COADS (Comprehensive Ocean-Atmosphere Data Set). Met behulp van deze database kan o.a. het klimaat op wereldschaal bestudeerd worden.
De waarneming
Windsnelheid heeft altijd problemen opgeleverd als gevolg van de verschillende waarnemingstechnieken die in de loop van de eeuwen zijn gehanteerd. De kunst is om geschatte windsnelheid in overeenstemming te brengen met instrumenteel gemeten windsnelheid. Een voorbeeld van een indirecte techniek is die waarbij de windsnelheid geschat wordt aan de hand van de zeilvoering. Deze techniek werd bijvoorbeeld gedurende de tweede helft van de 19e eeuw gebruikt aan boord van grote, dwarsscheeps getuigde zeilschepen. Hoewel er voor dit doel een internationale schaal voorhanden was, de ‘oude’ schaal van Beaufort, bleek dat bij dezelfde Beaufort schaalnummers soms een verschillende zeilvoering opgegeven werd. Een moderner voorbeeld van een indirecte techniek is de ‘moderne’ schaal van Beaufort die de windsnelheid schat aan de hand van het uiterlijk van de golven. Deze methode, ook wel de schaal van Petersen genoemd, wordt ook vandaag de dag gebruikt.
Het barkschip ‘Europa’ biedt de mogelijkheid de twee bovengenoemde technieken met echte windmetingen te vergelijken. Voor dit doel worden tegelijkertijd met de routinematige waarneming, ook de Beaufort schaalnummers genoteerd die verkregen zijn aan de hand van de zeilvoering en aan de hand van de toestand van de zee. Ten behoeve van de vertaling van de windkracht in de twee Beaufort schalen naar de windsnelheid in m/sec is tevens op drie verschillende plaatsen op het schip, - voor, midden en achter -, een windmeting verricht aan de loefzijde m.b.v. hand anemometers. Uiteraard is ook genoteerd welke zeilen er op het moment van de waarneming gevoerd zijn.
(Extra) waarnemingen.
Gelijktijdig te noteren met de 6 uurlijkse waarneming.
YYMMDD | jaar, maand, dag |
GMT | Uur van de waarneming |
DsVs | Actuele koers en vaart van het schip |
Bft_oud | Schaalnummer oude Beaufort schaal (zeilvoering) |
Bft_nieuw | Schaalnummer moderne Beaufort schaal (Petersen schaal). |
Hand_voor | Aflezing hand anemometer voorschip; Loefzijde |
Hand_midden | Aflezing hand anemometer midscheeps; Loefzijde |
Hand_achter | Aflezing hand anemometer achterschip; Loefzijde |
Tuig | De momentane zeilvoering |
‘Oude’ schaal van Beaufort (1805)
Windkracht schatting aan de hand van de gevoerde zeilen van het schip
Onderstaande Beaufort schaal beschrijft het gedrag van een volschip, zeilend aan de wind. De waarden 0 t/m 4 zeggen iets over de vaart van het schip door het water. Alle zeilen zijn dan bijgezet. Bij de waarden 5 t/m 11 is telkens zeil weggenomen. Vanaf schaalnummer 10 was er sprake van overleven.
Beaufort Schaalnummer |
Zeilvoering Omschrijving |
Wind Naam |
0 | Ruimschoots; Geen vaart | Slecht water; Stil |
1 | Ruimschoots; Er is stuur in het schip | Flauw stuur; Flauwe koelte |
2 | Ruimschoots; 1 tot 2 mijls vaart | Labber koelte |
3 | Ruimschoots; 3 tot 4 mijls vaart | Topzeils koelte |
4 | Ruimschoots; 5 tot 6 mijls vaart | Bramzijls koelte |
5 | Vol en Bij; met bovenbramzeils | Stijve bramzeils koelte |
6 | Vol en Bij; met onderbramzeils en 1 rif in de marszeils | Marszeils koelte |
7 | Vol en Bij; geen bramzeils; 2 reven in de marszeils | Stijve marszeils koelte |
8 | Vol en Bij; geen bramzeils; 3 reven in de marszeils | Dicht gereefde marszeils koelte |
9 | Vol en Bij; dicht gereefde marszeils met onderzeilen | Onderzeils koelte |
10 | Dicht gereefd onderzeil en gereefde fok | Gereefde onderzeils koelte |
11 | Alleen storm stagzeil | Storm |
12 | Zeilen waaien uit de lijken | Orkaan |
‘Moderne’ schaal van Beaufort (schaal van Petersen)
Windkracht schatting aan de hand van het uiterlijk van het zeewater oppervlak
Onderstaande schaal beschrijft het door de wind veranderde uiterlijk van het zeewater oppervlak. De waarden 0 t/m 4 zeggen iets over een vlakke zee met kleine golven. Bij de waarden 5 t/m 11 is vooral het gedrag van het door de golfbrekers veroorzaakte schuim van belang. Vanaf schaalnummer 10 is er sprake van zeer hoge golven en vermindert zicht.
Beaufort Schaalnummer |
Toestand van de zee Omschrijving |
0 | Spiegelgladde zee |
1 | Kleine golfjes; Geven de zee een geschubd aanzicht |
2 | Kleine korte golven met glasachtig aanzicht |
3 | Kleine golven, beginnen te breken; de eerste schuimkopjes |
4 | Kleine langer wordende golven. Schuimkoppen komen vrij veel voor. |
5 | Matige golven. Overal schuimkoppen met hier en daar opwaaiend schuim |
6 | Grotere golven. Brekende golven doen overal witte schuimplekken ontstaan. Veel opwaaiend schuim. |
7 | De golven worden hoger. Het schuim begint zich als strepen in de richting van de wind te ontwikkelen. |
8 | Hogere golven met aanmerkelijke kamlengte. Toppen waaien af en vormen goed ontwikkelde schuimstrepen in de richting van de wind. |
9 | Hoge golven; zware strepen schuim en beginnende rollers. |
10 | Zeer hoge golven met lange overstortende golfkammen. Zware overslaande rollers. De zee begint een wit aanzicht te krijgen. Verwaaid schuim vermindert het zicht. |
11 | Buitengewoon hoge golven. De zee is geheel bedekt met lange schuimstrepen. De golfkammen verwaaien overal. Het zicht is sterk verminderd. |
12 | De zee is wit. De lucht is met schuim en verwaaid zeewater gevuld. |
Met dank aan Hendrik Walbrink, KNMI
Op dit moment nadert de klimaatconferentie COP29 in Azerbeidzjan zijn einde. Hoe staat het met de...
22 november 2024 - KlimaatberichtIn het Limburgse Horst is een nieuw automatisch weerstation geïnstalleerd door het KNMI. De verwa...
20 november 2024 - Nieuwsbericht2024 wordt vrijwel zeker het warmste jaar ooit gemeten. Waar we vorig jaar nog net onder de 1,5 g...
19 november 2024 - KlimaatberichtIn slechts tien dagen tijd hebben vier tyfoons de Filipijnen getroffen. Dit is een unieke gebeurt...
19 november 2024 - Nieuwsbericht