Op 21 maart 2006 heeft het KNMI uit het westen van Nederland een aantal meldingen gekregen van onder andere trillende ruiten en rammelende deuren. Dit soort effecten kunnen veroorzaakt worden door aardbevingen maar in dit geval werden ze veroorzaakt door akoestische gebeurtenissen in de atmosfeer.
Laag frequent geluid, ook wel infrageluid genoemd, is voor mensen onhoorbaar en kan zich over grote afstanden voortplanten. Als zo’n atmosferische drukgolf in contact komt met een huis of gebouw kan dit leiden tot verschijnselen zoals bij een aardbeving. Bronnen van infrageluid zijn onder andere meteoren, explosies en vliegtuigen die door de geluidsbarrière gaan. Dat betekent dat het vliegtuig sneller vliegt dan de geluidssnelheid, i.e. 330 m/s oftewel 1200 km/u. Nabij het vliegtuig is de schokgolf hoorbaar als een dubbele knal veroorzaakt doordat zowel de voor- als achterzijde van het vliegtuig door de geluidsbarrière gaan. Op grotere afstand verdwijnt de hoorbare component van het geluid en reist de golf verder als onhoorbaar infrageluid.
Het KNMI registreert regelmatig infrageluid gebeurtenissen, maar ze worden lang niet altijd door mensen waargenomen. Op 21 maart 2006 rond 21:50 Nederlandse tijd was de gebeurtenis groot genoeg om door mensen te worden waargenomen en is geregistreerd door het infrageluid array in De Bilt en in Exloo. Klik voor de signalen en meer uitleg op de linken in de rechterkolom.
Op dit moment nadert de klimaatconferentie COP29 in Azerbeidzjan zijn einde. Hoe staat het met de...
22 november 2024 - KlimaatberichtIn het Limburgse Horst is een nieuw automatisch weerstation geïnstalleerd door het KNMI. De verwa...
20 november 2024 - Nieuwsbericht2024 wordt vrijwel zeker het warmste jaar ooit gemeten. Waar we vorig jaar nog net onder de 1,5 g...
19 november 2024 - KlimaatberichtIn slechts tien dagen tijd hebben vier tyfoons de Filipijnen getroffen. Dit is een unieke gebeurt...
19 november 2024 - Nieuwsbericht