Nieuwsbericht

Vliegtuigen bieden schat aan weerdata

08 augustus 2016

Vliegtuigen bieden een schat aan informatie die gebruikt kan worden voor meteorologische doeleinden. Het KNMI heeft in Europees verband technieken ontwikkeld om metingen vanuit vliegtuigen te gebruiken voor weersverwachtingen. Om dit verder uit te bouwen werkt het KNMI aan een Europees centrum voor verdere toepassingen van deze vliegtuigdata.

CEF Transport (Connecting Europe Facility for Transport)  heeft het KNMI subsidie toegekend voor de realisatie van een Europees centrum voor de verwerking van vliegtuigdata. De subsidie is aangevraagd door het onderzoeksprogramma Sesar en toegekend door de Europese Unie op grond van een project om te komen tot één Europees systeem voor vluchtbegeleiding.

De subsidie wordt verstrekt voor het operationeel inzetten van vliegtuigdata, afkomstig van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en EUROCONTROL/MUAC, om windrichting, windsnelheid en temperatuur te herleiden. Het KNMI heeft een methode ontwikkeld om die bestaande vliegtuigdata met behoud van kwaliteit te gebruiken in onder meer weermodellen die de basis vormen van de weersverwachting.
Dagelijks komen miljoenen vliegtuigwaarnemingen beschikbaar die gebruikt kunnen worden voor een verdere verbetering van weersverwachtingen en waarschuwingen. Daarmee gaat ook een wens in vervulling van LVNL: zij willen voor de ontwikkeling van het toekomstige luchtverkeersleidingssysteem beschikking hebben over uiterst nauwkeurige windverwachtingen. 

De door KNMI ontwikkelde technieken bieden mogelijkheden om tegen lage kosten grote hoeveelheden bovenluchtwaarnemingen van goede kwaliteit te verkrijgen. Het KNMI werkt op het gebied van data-uitwisseling en onderzoek samen met nationale en internationale partners, zoals UK Met Office,  de Britse meteorologische dienst. UK Met Office is partner in het European Meteorological Aircraft Derived Data Center (EMADDC) project dat onder leiding staat van KNMI en onderdeel wordt van de Europese Meteorologische Infrastructuur van EUMETNET.   

Meer informatie:

Aircraft as a meteorological sensor

Objectives and funding priorities

 

 

Vliegtuigdata worden met behoud van kwaliteit vertaald in meteorologische data die gebruikt kunnen worden in weermodellen ©KNMI

Recente nieuws- en klimaatberichten

  1. Op hoeveel opwarming stevenen we af?

    Op dit moment nadert de klimaatconferentie COP29 in Azerbeidzjan zijn einde. Hoe staat het met de...

    22 november 2024 - Klimaatbericht
  2. Nieuw automatisch weerstation in Horst

    In het Limburgse Horst is een nieuw automatisch weerstation geïnstalleerd door het KNMI. De verwa...

    20 november 2024 - Nieuwsbericht
  3. Hoe dicht zitten we al bij 1,5 graden opwarming?

    2024 wordt vrijwel zeker het warmste jaar ooit gemeten. Waar we vorig jaar nog net onder de 1,5 g...

    19 november 2024 - Klimaatbericht
  4. Vier tyfoons raken de Filipijnen in korte tijd

    In slechts tien dagen tijd hebben vier tyfoons de Filipijnen getroffen. Dit is een unieke gebeurt...

    19 november 2024 - Nieuwsbericht
Toon alle nieuws- en klimaatberichten